Friday 28 November 2014

ULAM ULAMAN


Ulam-ulaman mengandungi banyak serat (fiber) dan kurang kalori. Ia adalah kaya dengan sumber utama vitamin C, vitamin A, asid folix dan zat galian yang sangat diperlukan untuk pertumbuhan dan penjagaan tubuh badan serta minda yang sihat. Khasiat yang terdapat dalam ulam-ulaman ini dapat menyelenggara tisu-tisu kulit, mata, tulang dan otak. Ulam-ulaman biasanya banyak terdapat di kawasan kampung sama ada ditanam atau tumbuh sendiri di hutan-hutan yang berhampiran.
Apabila pembangunan rancak dilaksanakan, banyak kawasan hutan diteroka sekali gus menyebabkan ulam-ulaman turut pupus. Berikutan itu, ulam-ulaman sukar diperolehi di kampung-kampung dan pasar-pasar termasuk pasar tani. Namun, teknologi terkini dalam bidang pertanian membolehkan ulam-ulaman dan tumbuhan herba ditanam secara komersial dan mula dipasarkan ke seluruh negara. Mari kita mengenali serba sedikit jenis ulam-ulaman yang terdapat di negara kita.
BANGUN-BANGUN










NAMA SAINTIFIK : Plectranthus amboinicus
KHASIAT :  Bangun-bangun dimakan bagi melancarkan pengaliran darah yang tidak lancar, merawat sembelit, asma, haid bermasalah, kencing bernanah, sakit kepala (migrain), sakit perut, batuk, pelbagai penyakit kulit, gastrik dan buasir. Ia juga dimakan bagi meningkatkan selera makan, daya imunisasi badan, kesan awet muda dan mendapatkan kesan antioksidan.
CARA PENGGUNAAN : Ia selalunya dimakan sebagai ulam dan juga digunakan sebagai ubat tradisional. Pucuk muda bangun-bangun segar dimakan dengan cecahan seperti sambal belacan, budu, cencaluk atau lain-lain pencecah. Rasanya manis, lemak sedikit pedas serta berangin.

BAYAM











NAMA SAINTIFIK : Amaranthus spp.
KHASIAT : Bayam dipercayai memberi khasiat kepada kanak-kanak, ibu yang menyusu dan pesakit yang menghidap demam panas, kurang darah, mengalami pendarahan dan mereka yang menghadapi masalah ginjal. Bayam tua yang direbus dan diminum dapat membaiki kualiti penglihatan dan memperkuatkan fungsi hati.
CARA PENGGUNAAN :Bayam digunakan sebagai sayuran segar dan ditumis atau di buat masak air sup. Ia juga mengandungi methionine dan sulfur asid amino dan nitrat serta oxalate untuk kesihatan. Penanaman bayam di Malaysia akan terus menjadi pilihan ramai petani dan pengguna kerana khasiat yang ada dan cepat berhasil. 

BEBUAS











NAMA SAINTIFIK : Premna Spp 
KHASIAT : Bebuas boleh dimakan untuk menambah selera makan, pengeluaran susu ibu, merawat badan berangin dan lemah tenaga batin. Ia dipercayai dapat meningkatkan sistem pertahanan badan dan mengelakkan pelbagai penyakit seperti H1N1. Kanak-kanak yang kecacingan boleh diberi makan pucuk ini untuk merawat penyakitnya.
CARA PENGGUNAAN : Pokok bebuas ini mempunyai khasiat tersendiri kepada kesihatan. Air rebusan dan pucuk herba bebuas dipercayai oleh masyarakat Melayu bagi menyembuhkan masalah pening kepala. Pucuk mentahnya dicelur atau direbus dan dimakan bersama sambal belacan, budu, cencaluk, atau pencecah yang lain. Rasanya manis-manis pedas dan sedikit pahit serta rangup dan berbau.

BELUNTAS













NAMA SAINTIFIK : Pluchea indica.
KHASIAT : Beluntas boleh dimakan bagi merawat penyakit keputihan bagi wanita, disentri, haid tidak menentu, nafas berbau, peluh berbau, badan berbau, sakit urat pinggang, sengal-sengal, sakit sendi (reumatisme), sakit otot, dan ulser. Ia juga boleh dimakan untuk awet muda dan bagi orang yang kurang berpeluh
CARA PENGGUNAAN : Pucuknya dijadikan sebagai ulam dan boleh juga sebagai salah satu ramuan untuk nasi kerabu. Rasanya masam-masam manis dan berangin serta berbau harum.

BENDI











NAMA SAINTIFIK : Abelmoschus esculentus
KHASIAT : Buah bendi dikatakan elok untuk perkembangan otak iaitu menguatkan daya memori otak dan kecergasan. Dalam bidang perubatan traditional, biji, akar dan bunga bendi direbus dan diminum, mampu untuk melawaskan pembungan air kecil, mengurangkan bengkak atau radang, mengurangkan masalah susah bersalin, mengubati penyakit gornea dan sifilis. Air rebusannya juga sesuai untuk disapu pada pelbagai jenis kudis dan bisul.
CARA PENGGUNAAN : Air rebusan yang dicampur gula boleh dibuat sirap ubat dan rawatan sakit kerongkong. Manakala lendir ia boleh digunakan sebagai ubat untuk tujuan menyejukkan dan melembutkan kulit.

KUBIS BUNGA












NAMA SAINTIFIK :Brassica oleracea var. botrytis
KHASIAT :Khasiat kubis bunga adalah sebagai anti kanser iaitu dengan melambatkan perkembangan kanser. Ia juga berkhasiat untuk mengubati masalah sakit kepala dan stress
CARA PENGGUNAAN : kubis bunga dianggap sayuran untuk masakan Barat, tetapi ia dapat bergabung dengan campuran rempah yang pedas. Bergantung pada cara ia dimasak, teksturnya boleh jadi selembut mentega atau rapuh dan rangup.

CEKUR MANIS











NAMA SAINTIFIK : sauropus androgynus
KHASIAT : Cekur manis yang dijuskan juga mujarab untuk mengubati sakit mata dan meredakan demam dan panas badan.
CARA PENGGUNAAN : Dalam perubatan tradisional, cekur manis disarankan kepada ibu-ibu mengandung khususnya untuk memperbanyakkan susu selepas melahirkan anak.Caranya ialah dengan menghancurkan daunnya dan menampal pada payu dara si ibu.

HALIA













NAMA SAINTIFIK : Zingiber officinale Roscoe
KHASIAT : Halia dikatakan dapat merawat penyakit banyak angin dalam badan, sakit kepala, sistem pencernaan bermasalah, sakit jantung, muntah, cirit-birit, disentri, asma, sakit perut, reumatisme, pengaliran darah bermasalah, mati pucuk, lemah tenaga batin, keracunan udang, badan kesejukan, sakit pinggang, urat saraf lemah, mabuk kenderaan, batuk kering, kejang, buang air berlendir, dan darah haid berbau hamis
CARA PENGGUNAAN : Halia boleh diproses untuk pengeluaran minyak dan hasil ekstrak. Bahan aktif dalam ekstrak halia ialah gingerols dan oleoresin. Minyak halia boleh dijadikan bahan perisa minuman buah-buahan, konfeksionari, kosmetik dan ubatan.

KEMANGI
                                              









NAMA SAINTIFIK : Ocimum basilicum
KHASIAT : Dalam perubatan tradisional, ia dapati boleh meredakan lelah/asthma, bronkitis, batuk, selsema, demam dan juga masalah penghadaman.
CARA PENGGUNAAN : Daunnya yang ditumbuk lumat, ditampal di badan untuk nerawat gigitan serangga, kurap. Daun yang telah dikeringkan boleh dijadikan teh untuk merawat loya-loya, angin dalam perut serta berak darah. Bunganhya yang diadun dengan manisan lebah boleh mengurangkan sakit urat. Bijinya pun berguna untuk merawat penyakit /masalah buang air kecil. Akarnya pun berguna untuk merawat demam.

KUBIS BULAT











NAMA SAINTIFIK : Brassica oleracea
KHASIAT : kubis dapat membantu rawatan sembelit, ulser perut, sakit kepala, reumatisme, artritis, gout, masalah mata, sakit jantung dan penuaan. Vitamin A membantu untuk melindungi mata dan kulit manakala vitamin C adalah antioksidan penting serta banyak membantu untuk membakar lemak.
CARA PENGGUNAAN : Asid amino yang mengandungi belerang dalam kubis juga bertindak menurunkan paras kolestrol , meredakan saraf dan menenangkan fikiran dan sekaligus membantu seseorang itu tidur dengan selesa pada waktu malam.

KENCUR












NAMA SAINTIFIK : Kaempferia galanga
KHASIAT : Kencur berkhasiat untuk mengurangkan penyakit migraine, asthma, batuk, sakit kepala dan dapat menghilangkan jerawat.
CARA PENGGUNAAN : Kencur adalah tanaman rempah yang sangat berguna dan boleh dijadikan minuman segar setiap hari dismpaing dapat menjaga suara.

KUNYIT










NAMA SAINTIFIK : Curcuma longa L.
KHASIAT : Kunyit mempunyai sejenis bahan aktif dikenali Curcumin.  Curcumin mampu melawan kanser apabila digabungkan dengan sejenis ubat antiradang yang lain. Curcumin bertindak meneutralkan radikal bebas selain mampu menjadi antioksidan bagi memusnahkan radikal bebas sebagai faktor penyebab utama kepada kewujudan sel-sel kanser.
CARA PENGGUNAAN : Selain kegunaan kepada masakan, kunyit juga terkenal di kalangan masyarakat Melayu dan India dengan khasiatnya sebagai ubat pembersih dalaman badan dan mencantikkan kulit. Di samping itu daun serta bunga kunyit bagi sesetengah masyarakat Melayu memang digemari sebagai ulam.

LOBAK MERAH









NAMA SAINTIFIK : Daucus carota subsp. sativus
KHASIAT : Lobak sangat baik untuk sistem limpa dan perut. Ia juga memperbaiki masalah seksual, rabun malam dan batuk yang berpanjangan. Lobak juga menguatkan buah pinggang, mengeluarkan angin dan kesejukan berlebihan dari badan kita. Lobak juga sangat terkenal dengan sifat antikanser.
CARA PENGGUNAAN : Merupakan sejenis tumbuhan yang menyimpan makanannya dalam umbi. Ia digunakan oleh manusia sebagai makanan. Warnanya jingga, namun warna ungu, merah, putih dan kuning juga wujud. Teksturnya rangup ketika segar.

MULUKHIYAH








NAMA SAINTIFIK : Corchorus olitorius
KHASIAT : Akarnya manis, pahit dan sejuk. Berkhasiat untuk mengurangkan, penawar racun,menhilangkan bengkak
CARA PENGGUNAAN : Mulukhiyah sejenih tumbuhan berdaun daripada spesies Corchorus. Ia banyak digunakan sebagai sayuran makanan diTimur Tengah, Afrika Timur dan Utara, dan Asia Selatan.

SENDUDUK










NAMA SAINTIFIK : Melastoma malabathricum
KHASIAT : Senduduk putih merupakan tumbuhan yang mempunyai nilai perubatan yang tinggi.Bunga senduduk putih dikatakan mempunyai khasiat mengubati batuk yang lama. Ia juga dikatakan dapat mengubati kanak-kanak yang mempunyai masalah pertuturan (lambat boleh bercakap).
CARA PENGGUNAAN : Daunnya yang tua ditumbuk bersama kunyit hidup dan dicampur dengan air digunakan untuk merawat masalah cirit birit dan berak berdarah.untuk mengubati penyakit keputihan yang biasa dialami oleh wanita, dua ranting senduduk putih direbus bersama sedikit gula batu, halia dan daun bonglai untuk diminum airnya.

TENGGEK BURUNG













NAMA SAINTIFIK : Euodia ridleyi
KHASIAT : Pucuk Tenggek burung berkhasiat dan amat sedap dijadikan ulam. Baunya yang harum dan berlemak boleh membuka selera makan. Pokok ini mampu membantu wanita terutamanya wanita yang baru lepas bersalin terutama mengecutkan rahim. Ia juga dipercayai dapat menurunkan tekanan darah tinggi, menghilangkan lenguh-lenguh di badan dan melancarkan peraliran darah.
CARA PENGGUNAAN : Daun yang dimakan adalah daun muda. Rasanya sedikit kelat dan sesuai dijadikan sebagai ulam. Seperti tongkat ali, tenggek burung juga pokok herba sesuai untuk lelaki juga mampu membantu wanita terutamanya wanita yang baru lepas bersalin untuk mengecutkan rahim.

TIMBA TASIK











NAMA SAINTIFIK : Clerodendrum serratum (L.) Moon
KHASIAT : Timba tasik dikatakan amat baik bagi kaum wanita terutamanya setelah melahirkan anak untuk memulihkan kembali kesihatan tubuh badan jika mengamalkan makan pucuknya.
CARA PENGGUNAAN : Ia dalah tumbuhan renek yang tumbuh liar serta mudah kelihatan di sekitar kampung. Batang pokok timba tasik separa kayu dan mempunyai banyak cabang setelah dicantas. Daunnya berbentuk bujur lonjong serta bergerigi ditepinya dan kelihatan urat daun berpasangan yang jelas. Aroma pahitnya agak kuat, namun sesetengah masyarakat Melayu memakan pucuknya sebagai ulaman.

UBI KAYU











NAMA SAINTIFIK : Manihot Esculenta Crantz
KHASIAT : Ubi kayu mempunyai kandungan mineral seperti kalsium, serat diet, besi, manganese, fosforus, potasium, vitamin B6 dan vitamin C. Memetik mengenai serat diet, ianya berfungsi untuk megurangkan risiko penyakit kardiovaskular, kanser usus dan juga membantu mengawal diabetis.
CARA PENGGUNAAN : Pada masa biasa, ubi kayu hanya dimakan sekali-sekala atau dijadikan sebagai kuih. Kulit ubi kayu mempunyai asid hydrocyanic (asid hidroklorik dan potasium sianida atau sodium sianida (hydrocyanic). Oleh itu ubi kayu tidak boleh dimakan mentah, tetapi perlu dibuang kulit dan dimasak terlebih dahulu. Ubi kayu ditanam secara komersial untuk menghasilkan tepung ubi. Tepung ubi kayu juga digunakan dalam industri makanan.
 
BETIK











NAMA SAINTIFIK : Carica papaya 
KHASIAT : Buah betik yang ranum kaya dengan vitamin C, mempunyai kandungan serat yang tinggi. Selain itu, ia juga mengandungi air, protein, lemak, serat, zat besi, fosforus, kalium, kalsium, natrium, niasin, riboflavin, tiamin, karpain, karposid, mirosin, papain dan pektin. Betik juga boleh dimakan bagi melawaskan perut bagi sesiapa yang mempunyai masaalah sembelit.
CARA PENGGUNAAN : Betik matang yang belum masak boleh juga dijeruk atau dimasak sebagai sayur. Betik juga mengeluarkan sejenis enzim yang dikenali sebagai enzim papain.Papain banyak digunakan dalam penyediaan makanan, khususnya untuk melembutkan daging dan penyediaan ‘chewing gum

CEMPERAI











NAMA SAINTIFIK : Champereia griffihii
KHASIAT : Cemperai dikatakan baik untuk mengubati ulser dan sakit sendi tulang. Akar dan daunnya ditumbuk serta dibuat poltis untuk mengurangkan ulser. Air rebusan akarnya pula dapat mengubati sakit sendi tulang. 
CARA PENGGUNAAN :
Pokok cemperai jarang ditanam dan kebanyakan tumbuh liar di hutan. Di kampung pokok ini ditanam di sekitar rumah untuk keperluan dapur. Pokok ini mudah dibiakkan dengan menyemai bijinya atau dengan keratan batang. Biji daripada buah yang cukup masak disemai dalam kotak semaian yang diisi dengan pasir yang bersih.

CEMUMAR











NAMA SAINTIFIK : Micromelum Pubescens
KHASIAT : Daunnya yangn panas dan biasa digunakan bagi memeram buah-buahan seperti nangka, cempedak dan pisang. Pucuk muda biasanya dijadikan ulam. Dan bahagian yang jadi pilihan penggemar ulaman ialah bunganya yang belum berkembang.
CARA PENGGUNAAN : Sesetengah orang mempercayai baunya yang kuat boleh digunakan bau menghalau hantu tetapi belum ada kajian yang menyatakan hantu takut kepada bau. Pokok ini tergolong dalam keluarga yang sama dengan pokok kari iaitu Rutaceae.

POKOK KARI













NAMA SAINTIFIK : Murraya Koenigii 
KHASIAT : Daun ini mempunyai banyak kegunaan bagi masyarakat India kerana ia bukan sahaja digunakan dalam masakan kari, malah dalam masakan lain seperti rasam, chutney , muruku dan sebagainya lagi. Berasal dari negara India danSri Lanka tumbuhan ini akan hidup subur dalam zon tropika. 
CARA PENGGUNAAN : Pokok Kari ialah sejenis pokok renek dengan ketinggian antara 0.9 hingga 6meter. Ia sering ditanam di kawasan sekitar rumah untuk kegunaan sebagai rempah dalam masakan terutamanya dalam masakan kari. Daun kari mempunyai bau yang kuat dan mempunyai rasa agak pahit.

GETI BUNGA PUTIH










NAMA SAINTIFIK : Sesbania grandiflora syn.  
KHASIAT : Masyarakat desa menganggap pucuk geti sebagai julap. Jus dan bunganya dikatakan boleh mengurangkan inflamasi dan gatal hidung serta mengubati batuk. Air rebusan akar pula dikatakan dapat mengurangkan batuk dan mengeluarkan kahak.
CARA PENGGUNAAN : Pucuk atau daun muda geti kadang-kadang dijual di pasar malam atau di pekan sehari. Masyarakat desa gemar memakan sayur ini dan biasanya dimasak lemak atau masak manis.

PISANG












NAMA SAINTIFIK : Musa spp. 
KHASIAT : Dalam perubatan tradisional, jantung pisang dianggap elok untuk pelbagai organ dalam badan seperti jantung,hati, paru-paru dan limfa.
CARA PENGGUNAAN : Buah pisang boleh dimakan masak begitu sahaja atau diambil semasa muda untuk dimasak sebagai lauk, digoreng, dibuat sira, dibuat pengat pisang, dan dijadikan kerepek. Selain buah pisang, jantung pisang juga boleh dibuat sebagai ulam selepas dicelur.

KEDONDONG/AMRA











NAMA SAINTIFIK : Canarium spp 
KHASIAT : Buah kedondong boleh dimakan mentah. Kedondong yang hijau sesuai dibuat rojak, masak kari, acar, pengganti mangga dan limau nipis dalam sambal belacan, dibuat kerabu dan jeruk. Kedondong yang sudah masak boleh dibuat jem, jeli, jus dan sup. 
CARA PENGGUNAAN : Buah kedondong dipanggil dengan nama buah Amrah di hilir Perak. Menurut kepercayaan masyarakat setempat, buah  kedondong sedap dimakan, tidak sesuai untuk wanita hamil kerana tumbesaran bayi akan terbantut. Tidak terdapat bukti saintifik mengenai hal ini.

KELOR













NAMA SAINTIFIK : Moringa Oleifera 
KHASIAT : Daun kelor mempunyai protein yang tinggi. Daun kelor diramas dan boleh menutup luka. Ia juga boleh dijadikan bedak untuk kecantikan kulit wajah iaitu dengan menggilingkannya. 
CARA PENGGUNAAN : Daun kelor mempunyai kalsium, protein, potassium, Vitaman A dan vitamin C yang tinggi dan kerana itulah daun kelor dikatakan daun yang kaya dengan nutrien.

MATA AYAM










NAMA SAINTIFIK : Ardisia Crispa 
KHASIAT : Daun pokok mata ayam yang dilumatkan dan ditampal pada bisul dapat digunakan untuk merawat bisul. Manakala daun muda dan pucuknya yang dihancurkan dan digunakan sebagai syampu dapat menghilangkan kelemumur 
CARA PENGGUNAAN : Pucuk muda pokok mata ayam boleh dijadikan ulam. Buahnya yang berbentuk beri juga boleh dimakan. Bahagian buah yang boleh dimakan adalah kulitnya, biji buah mata ayam agak keras dan besar. Rasanya manis dan sedikit kelat.

MENGKUDU












NAMA SAINTIFIK : Morinda spp 
KHASIAT : Khasiat buah mengkudu untuk sistem pernafasan adalah seperti melegakan penyakit sinus atau resdung, asma, bronkitis dan hingus meleleh. Untuk sistem penghadaman pula adalah untuk perut kembung, ulser, gastrik, cirit-birit, muntah-muntah, tidak hadam makan dan masalah keracunan makanan. 
CARA PENGGUNAAN : Pokok Mengkudu merupakan sejenis tumbuhan yang terdapat di hutan Malaysia serta di negara-negara ASEAN yang lain. Pucuk Mengkudu juga boleh dibuat ulam. Pokok ini juga digunakan sebagai ubat tradisional.

MULBERI











NAMA SAINTIFIK : Morus Alba 
KHASIAT : Buah Mulberi merupakan buah yang mampu mencapai kepanjangan 2-3 cm dan 1 cm meter lebar, berwarna merah bila masih mudah dan ungu tua bila ranum, dan ia enak dimakan segar. Ia juga dapat mengurangkan masalah kencing manis dan darah tinggi.
CARA PENGGUNAAN : Mulberi juga terkenal akan penggunaan dedaunannya yang digunakan sebagai makanan ulat sutera. Selain itu, andalas (Morus macroura), salah satu spesies Mulberi, batangnya sering digunakan untuk dibuat parket lantai rumah atau marbel kerana kuat dan keras.



ARA TANAH












NAMA SAINTIFIK : Curcuma Caesia
KHASIAT : Bahagian pokok ara juga digunakan untuk merawat penyakit kulit. Daun, batang serta akarnya ditumbuk bersama sedikit air dan ditampal ditempat yang berpenyakit. Bagi rawatan katarak, sedikit getah ara tanah ini dititik ke dalam mata. Walau bagaimana pun getah ini tidak boleh dimakan, boleh menyebabkan keracunan
CARA PENGGUNAAN : Pokok ini mudah dikenali kerana ia mempunyai getah berwarna putih, daunnya tumbuh berpasang. Sering digunakan oleh surirumah di kampung-kampung untuk merawat penyakit lelah, paru-paru, batuk serta sakit kerongkong.


ASAM GELUGUR












NAMA SAINTIFIK : Garcinia atroviridis Griff
KHASIAT : Buah asam gelugur mengadungi asid sitrik, asid tartarik, asid malik, asid askorbik, asid hidroksisitrik, flavonoid, serat,vitamin dan mineral. Asid askorbiknya berperanan sebagai antibakeria. Daunnya pula mengandungi serat, karbohidrat,alkoloid, vitamin dan mineral. Dengan memakan daun, bunga atau buah asam gelugur dapat menurunkan darah tinggi, merawat kencing manis, berat badan berlebihan, tidak selera makan dan sakit jantung. Buah, bunga dan pucukmya boleh bertindak sebagai antioksidan dan awet muda. 
CARA PENGGUNAAN : Buah asam gelugur yang telah siap diproses sering dijadikan bahan perisa dalam masakan melayu serta dijadikan bahan untuk menghilangkan rasa atau bau hanyir yang terdapat pada ikan atau daging. Asam gelugur ini mempunyai rasa yang sangat masam.


POKOK BALIK ANGIN











NAMA SAINTIFIK : Mallothus biaceae
KHASIAT : Air yang diramas dengan daunnya untuk membersih luka. Manakala air rebusan akarnya yang dicampur dengan herba lain dijadikan sebagai herba bersalin.
CARA PENGGUNAAN : Habitatnya di kawasan terbuka. Ciri-Ciri Istimewanya adalah  daunnya berbentuk seperti hati dan bahagian bawahnya berwarna putih dan ianya jelas kelihatan apabila daunnya yang terbalik ditiup oleh angin.


BONGLAI














NAMA SAINTIFIK : Oroxylum indicum
KHASIAT : Kulit bonglai juga digunakan dalam ubatan tradisional bersama tumbuhan herba lain sebagai ubat sakit pinggang, membuang angin, buasir, lemah jantung, menguruskan badan, tonik, sakit lutut, kesuburan rambut, pening kepala dan jerawat. Ramuan yang bercampur dengan akar bonglai boleh digunakan sebagai ubat untuk batu karang, sembelit angin, kayap dan panas badan. 
CARA PENGGUNAAN : Daun bonglai yang direbus boleh diminum sebagai ubat sakit perut, peransang selera, sengal-sengal tulang dan demam panas atau luka. Manakala air rebusan bonglai juga boleh digunakan sebagai ubat untuk demam panas, penyakit taun, lepas bersalin dan sakit sendi. Daun yang ditumbuk lumat ditampal pada kulit untuk meredakan sakit kepala dan sakit gigi.


GAJUS












NAMA SAINTIFIK : Anacardium occidentale 
KHASIAT : Buah gajus mengandungi protein, asid sterik, riboflavin, thiamin, lemak, vitamin (A, B dan C), kalsium, zat besi, magnesium, zink dan sulfur. Manakala daunya pula mengandungi tanin-galat dan flavonol. Ia dikatakan dapat merawat faraj berbau busuk, tidak selera makan, darah toksik, cirit-birit, mual dan muntah.
CARA PENGGUNAAN : Bijinya mempunyai getah bisa yang boleh mengakibatkan kudis. Bijinya perlu diproses dengan digoreng dengan pasir, supaya tidak hangus, sebelum dimakan. Pucuk muda gajus berwarna merah boleh dimakan mentah dicecah bersama sambal belacan, budu, cencalok atau mana-mana pencecah yang lain. Rasanya lemak-lemak kelat


JERING








NAMA SAINTIFIK : Archidendron jiringa ( Jack ) Nielsen 
KHASIAT : Bijinya mengandungi air, protein, karbohidrat, abu, lemak, gentian, asid jenkolik, serat, kalsium, fosforus, vitamin A, B dan C, minyak (mengandungi belerang, alkaloid yang melawaskan buang air kecil). Pucuk - mengandungi karbohidrat, alkaloid, serat, air, mineral dan vitamin. Dikatakan biji dan daun muda dimakan bagi merawat penyakit kencing manis, tekanan darah tinggi, lawas buang air kecil serta besar, dan tiada selera makan.
CARA PENGGUNAAN : Dari segi perubatan pula, biji jering mengandungi sejenis bahan alkoloid yang memberi rangsangan untuk membuang air kecil. Bagi pesakit penyakit kencing manis pula, jering boleh menjadi penawar yang berkesan sekiranya diambil berterusan dengan kadar yang sedikit. Kerana kandungan sebatian alkoloid di dalam jering mampu meneutralkan kandungan gula dalam badan.


KAYU MANIS














NAMA SAINTIFIK : Cinnamomum zeylanicum
KHASIAT : Pakar perubatan zaman pertengahan juga menggunakan kayu manis sebagai ubat untuk merawat batuk, serak, sakit tekak, sakit perut, kembung, cirit-birit dan senak perut. Ia juga mampu bertindak sebagai antiseptik semula jadi yang boleh membunuh kuman. Oleh itu, sekiranya tangan terluka dan tidak sempat mencari ubat, kayu manis boleh digunakan dengan disapu sedikit pada luka untuk mematikan kuman, namun ia agak pedih.
CARA PENGGUNAAN : Kulit kayu manis digunakan untuk menumis. Ia juga boleh digunakan untuk menambah wangian pada air gula (sirap) semasa merebus. Untuk masakan barat, serbuknya digunakan untuk membuat cinnamon roll dan pai epal. Kulit kayu manis juga digunakan untuk membuat wangian.


KELADAN











NAMA SAINTIFIK : Dryobalanops oblongifolia dyer
KHASIAT : Rasanya sedikit pahit, rangup dan kadang-kadang kelat. Biasanya dijodohkan dengan sambal tempoyak, sambal belacan atau sambal hitam. Tentang khasiatnya secara khusus, saya belum berjumpa setakat ini. Umumnya, semua ulam mempunyai khasiat tersendiri dalam meningkatlkan tahap kesihatan.
CARA PENGGUNAAN : Bahagian yang dijadikan ulam adalah buahnya. Oleh kerana pokoknya sangat tinggi iaitu sepsis balak, maka buah yang diperolehi selalunya buah yang gugur diatas tanah.


KERDAS/GENUAK












NAMA SAINTIFIK : Archidendron bubalinum
KHASIAT : Kerdas dijadikan sebagai ulam bagi menambah selera makan. Baunya agak kuat hingga melekat pada bau nafas selepas memakan ulam ini. Kerdas ini boleh bertahan lama jika disimpan bersama kulitnya. Bagi penduduk luar bandar mereka sering mencari pokok kerdas yang tumbuh meliar di dalam hutan.
CARA PENGGUNAAN : Kerdas atau genuak merupakan sejenis buah dari pokok Kerdas yang sering dijadikan sebagai ulam serta dimakan bersama nasi. Ianya mengeluarkan bau yang agak kuat sama seperti ulam petai atau jering. Pokok Kerdas merupakan sejenis pokok berkayu, saka dan malar hijau.


NANGKA













NAMA SAINTIFIK : Artocarpus heterophyuus Lam
KHASIAT : Buah yang masak dimakan mentah atau dibuat jem, jeli, acar, dodol, pengat atau ditinkan. Isi nangka muda boleh dimasak gulai lemak, kari, kerabu atau direbus sebagai ulam.
CARA PENGGUNAAN : Pokoknya menghasilkan buah yang boleh dimakan. Nangka banyak terjual di pasar-pasar termasuk pasar tani, dan pasar sayur. Tumbuhan ini berasal dari India dan Asia Tenggara.Biji nangka boleh direbus dan dimakan atau dihancurkan   tepung yang boleh dicampur dalam air untuk diminum bagi mengubat penyakit kelebihan hempedu. Bijinya juga dipanggang dan dimakan sebagai tonik kelamin.


PALA














NAMA SAINTIFIK : Myristica argentea
KHASIAT : Bahagian perikarpnya, walaupun terlalu masam dan kelat untuk dimakan dalam keadaan segar, ia boleh diproses untuk dijadikan halwa, kandi dan jeruk pala. Manakala biji dan aril atau ‘mace’ boleh dikeringkan dan digunakan sebagai rempah. Rempah dari ‘mace’ ini digunakan dalam penyediaan berbagai jenis makanan terutamanya untuk memberi perisa pelbagai jenis sos dan kicap. Hasilan dari biji pala ini digunakan sebagai rempah, bahan perisa untuk masakan yang manis seperti kek dan masakan yang menggunakan susu.
CARA PENGGUNAAN : Beberapa produk komersil yang lain juga dihasilkan oleh Pokok Pala, termasuk minyak pati, oleoresin tersari, dan mentega buah pala


PETAI














NAMA SAINTIFIK : Parkia speciosa - Hassk
KHASIAT : Pemakanan biji petai berbeza mengikut umur dan kesegaran bijinya. Buah petai yang kecut ataupun bijinya tidak membulat mempunyai kandungan khasiatnya kurang. Dalam perubatan tradisional Melayu, biji petai dipercayai berkesan untuk merawat penyakit jantung dan penyakit kencing manis, mencuci buah pinggang, serta untuk mengeluarkan cacing daripada kanak-kanak yang kecacingan.
CARA PENGGUNAAN : Kandungan kalium dalam petai dengan kandungan rendam garamnya baik untuk menurunkan tekanan darah tinggi dan mengurangi risiko strok. Petai juga mempunyai serat tumbuhan yang baik bagi pengahadaman dan dapat mengelakkan gejala sembelit dari mudah berlaku. Terdapat petua yang mengesyorkan adunan petai bersama susu dan madu, adunan ini dipercayai dapat mengurangkan masalah kemabukan, kerana herba petai, madu dan susu dapat memperbaiki aras glukosa dan mengembalikan aras cecair badan ketahap seimbang.


PETAI BELALANG











NAMA SAINTIFIK : Leucaena leucocephala
KHASIAT : Buahnya berbentuk pipih seperti buah petai cuma bijinya kecil dan buahnya juga nipis. Buahnya berwarna hijau ketika muda dan akan berubah menjadi perang apabila matang. Di sesetengah tempat di Indonesia bijinya dijadikan tempe. Tumbuhan ini sukakan cahaya matahari yang cukup dan membiak melalui biji benih.
CARA PENGGUNAAN : Pokok petai belalang semakin mendapat tempat dalam memulihkan tanah, mengawal hakisan, pemuliharaan air, penghutanan semula dan pengurusan tanah, dan baik sebagai tanaman penutup bumi dan tanaman baja hijau. Penggunaan daunnya sebagai sungkupan pada tanaman dikatakan berjaya meningkatkan hasil tanaman tersebut secara signifikan.


PUTAT












NAMA SAINTIFIK : Barringtonia Racemosa
KHASIAT : Kebanyakan pokok yang pucuknya boleh dibuat ulam, adalah baik untuk kesihatan kulit, melancarkan darah dan memberi banyak manfaat kepada golongan wanita. Walaupun begitu, hanya mereka yang sudah biasa memakannya sahaja yang tahu khasiatnya. Putat adalah herba yang sesuai diamalkan untuk awet muda.
CARA PENGGUNAAN : Buahnya boleh diparut untuk dibuat jus minuman ataupun ditampalkan pada bahagian muka bagi melicinkan kulit. Akar Putat yang direbus dan diminum air rebusannya dipercayai boleh mengurangkan keputihan dan menghilangkan ketagihan dadah. Akar Putat juga boleh menyejukkan badan kerana ia mengandungi saponin.


POKOK SERAI KAYU












NAMA SAINTIFIK : Syzygium polyanthum
KHASIAT : Serai kayu atau pokok samak ini amat sesuai dimakan oleh pengidap kencing manis serta darah tinggi. Air rebusannya yang kelat dipercayai dapat menurunkan kadar gula dalam darah. 
CARA PENGGUNAAN : Kebiasannya penggemar nasi ulam (nasi kerabu) mencampurnya dengan dedaun ulaman seperti ulam raja serta pelbagai dedaun yang boleh dugaul secara mentah. Rasanya kelat, lemak dan sedikit manis.


SALANG














NAMA SAINTIFIK : Claoxylon longifolium
KHASIAT : Ulaman salang ini berkhasiat untuk mengubati penyakit kencing manis, darah tinggi dan diabetis. Daunya direbus dan air rebusannya diminum.
CARA PENGGUNAAN : Sayur salang ini kebiasaanya di buat masak lemak dengan santan kelapa atau dibuat sayur manis. Ada juga menjadikannya sebagai ulam setelah mencelur terlebih dahulu.


KACANG BOTOR














NAMA SAINTIFIK : Psophocarpus tetragonolobus
KHASIAT : Daun kacang botor boleh dibuat teh dan sesuai digunakan sebagai ubat pencuci mata yang bengkak serta bisul dan kudis. Daun ditumbuk lumat dan ditampa pada bisul. Daun dan biji kacang botor dimasak dan dimakan untuk mengubati penyakit kulit seperti bisul dan ulser. Manakala akar direbus dan diminum untuk merawat penyakit vertigo.
CARA PENGGUNAAN : Bunga sering digunakan untuk mewarnakan beras dan pastri. Daun muda boleh dimasak sebagai sayur daun dan rasanya hampir serupa dengan daun bayam. Ubinya yang mempunyai perisa seperti kacang tanah boleh digunakan sebagai sayur berubi dan ia hampir serupa dengan ubi kentang. Akar pokok ini lebih kaya protein berbanding ubi kentang.


KACANG PANJANG














NAMA SAINTIFIK : Vigna unguiculata sesquipedalis
KHASIAT : Kacang panjang amat berkhasiat untuk merawat reumatik, arthritis dan gangguan saluran kencing. Ia juga berkhasiat untuk menjaga kulit dari gangguan jerawat, membantu pemulihan luka bakar, gangguan ginjal dan gatal-gatal.
CARA PENGGUNAAN : Kacang panjang juga berguna untuk mengendalikan kadar gula darah, mengatasi hipertensi, memperkecil risiko strok dan serangan jantung, meningkatkan fungsi organ pencernaan, dan mengatasi sembelit. Kacang panjang yang memiliki sifat antikanser dapat membantu mencegah kanser payudara dan kanser darah.


PERIA KATAK













NAMA SAINTIFIK : Momordica charantia
KHASIAT : Peria katak mempunyai pelbagai kegunaan sebagai ubat tradisional di sekeliling dunia, serta berpotensi untuk merawat jangkitan HIV. Dalam perubatan Ayurveda India,
CARA PENGGUNAAN : Peria Katak sering diperlihatkan sebagai sejenis "insulin tumbuhan" dan oleh itu, amat disyorkan untuk pesakit kencing manis. Di Filipina, teh peria katak digunakan dengan amat berjaya untuk merawat kencing manis dan kawalan gula darah bagi orang miskin.

SEKENTUT














NAMA SAINTIFIK : Paederia foetida
KHASIAT : Daun sekentut mujarab untuk membuang angin.  ia juga boleh membantu mengubati sakit perut dan bisa-bisa sendi.
CARA PENGGUNAAN : Daun sekentut dipercayai boleh mengelakkan rambut cepat beruban walaupun pada usia muda.Selalunya daunnya dijemur sehingga kering dan kemudiannya dibakar sebelum direndam dengan air panas.Air rebusan atau air rendaman kemudian dilapkan di kepala dan dibiarkan kering.

TIMUN










NAMA SAINTIFIK : Cucumis sativus
KHASIAT : Penyakit sampu pucat iaitu sejenis penyakit pening-pening yang berterusan sehingga dapat menurunkan berat badan dapat diatasi dengan pengamalan makan timun mentah atau yang telah dimasak. Timun juga dapat mengubati penyakit disesteri iaitu keluar darah semasa membuang air besar.
CARA PENGGUNAAN : Biji timun mengandungi racun alkoloid jenis hipoxanti ,yang berkesan untuk merawat kanak-kanak yang kecacingan. Bagi mereka yang menhidapi sakit tekak apabila diserang batuk , penyakit ini dapat dirawat dengan biji timun dimana sedikit biji timun dicampurkan dengan sedikit garam dan dikumuh beberapa kali sehari. Pengamalan ini dapat mengembalikan suara yang hilang.


UBI JAGA












NAMA SAINTIFIK : Smilax myosotifolia
KHASIAT : Daun dan buahnya digunakan bagi merawat siflis di Malaysia.
CARA PENGGUNAAN : merupakan sejenis ubi yang boleh dimakan. Ia juga dikenali sebagai akar ali, akar tanding, akar dedingin, akar restung, akar bertinggung, keranting, itah besi, akar ding, ubi besi, ubi dawai, elek besi, tahi besi, sedawai, atau dedawai berisi.


AKAR SOM












NAMA SAINTIFIK : Talinum paniculatum Gaertn
KHASIAT : Pokok herba akar som mempunyai khasiat perubatan. Hampir semua bahagian pokok herba ini boleh dimakan. Akar som diguna sebagai aphrodisiac untuk meningkatkan kecergasan badan. Ia juga digunakan bagi merawat masalah hati dan masalah buah pinggang, buasir, cirit birit, haid yang tidak teratur dan keputihan. Ia juga diambil untuk mengeluarkan peluh. Herba akar som boleh meningkat aliran susu badan bagi ibu yang menyusu.
CARA PENGGUNAAN : Daun akar som boleh dimakan mentah sebagai ulam atau salad. Ia juga boleh digoreng dan dimasak sup. 

CEKUR










NAMA SAINTIFIK : Kaempferia galanga Linn
KHASIAT : Ia popular di kalangan ibu-ibu yang baru bersalin bagi mengeluarkan angin dan menguncupkan rahim. Terdapat juga mereka yang memakannya bagi mengubati batuk, sakit tekak dan meredakan demam panas. Ia mempunyai bahan yang dapat bertindak sebagai antibakteria, antifungus dan antikeradangan. Dengan mengamalkan memakannya, ia dapat mencegah sakit, sengal tulang, awet muda dan dapat antioksidan.
CARA PENGGUNAAN : Rizom cekur yang dikupas kulit, ditumbuk bersama cili lalu dimakan bersama nasi. Pucuk muda cekur pula dimakan mentah atau dicelur dan kemudian dicecah dengan cecahan seperti sambal belacan, budu, cencalok ataupun pencecah yang lain. Pucuk yang dihiris halus boleh dimasukkan ke dalam masakan seperti nasi kerabu, nasi ulam dan kerabu. Rasanya sedikit pedas dan rangup serta wangi apabila dimakan.

GELI-GELI









NAMA SAINTIFIK :  Lasia spinosa thwaites
KHASIATNYA : Daun geli-geli mengandungi air, karbohidrat, serat, alkaloid, mineral, musilaj, protein, kalsium, kalium, zink, ferum dan vitamin. Ia dikatakan dapat merawat sakit perut, sembelit, buasir, gout, sakit pinggang, air pelut tidak lawas, dan rawatan selepas bersalin.
CARA PENGGUNAAN : Pucuk mudanya boleh dibuat ulam dengan merebuskannya dan dicecah bersama sambal belacan, budu, cencalok atau cecahan yang lain. Rasanya lemak, sedap seakan-akan rasa asparagus.

KADUK











NAMA SAINTIFIK : Piper sarmentosum
KHASIAT : Daunnya mujarab untuk merawat demam malaria dengan minum air rebusannya. Air rebusan ini juga berkhasiat bagi melegakan batuk-batuk, selsema ,sakitpinggang, sakit gigi dan sengal-sengal tulang.
CARA PENGGUNAAN : Air yang direbus dengan akar pokok ini dapat melawaskan kencing

KANGKUNG












NAMA SAINTIFIK : Ipomoea spp
KHASIAT : Kajian yang dilakukan terhadap tikus mengandung dengan diabetes-cetusan menunjukkan kesan I. aquatica menurunkan gula darah dengan merencat penyerapan glukosa di usus.
CARA PENGGUNAAN : Hampir keseluruhan tanaman muda boleh dimakan. Oleh kerana kangkong tua mempunyai serabut, kangkung pucuk muda adalah lebih digemari. Ia boleh dimakan mentah (seperti kerabu) atau dimasak seperti bayam. Kangkong sering digoreng. Rempah dicampurkan bagi menambah rasa yang hambar.

KELEDEK










NAMA SAINTIFIK : Ipomoea batatas
KHASIAT : Daun dan buahnya digunakan bagi merawat siflis di Malaysia
CARA PENGGUNAAN : Merupakan sejenis ubi yang boleh dimakan. Ia juga dikenali sebagai akar ali, akar tanding, akar dedingin, akar restung, akar bertinggung, keranting, itah besi, akar ding, ubi besi, ubi dawai, elek besi, tahi besi, sedawai, atau dedawai berisi.

KESUM









NAMA SAINTIFIK : Polygonum minus
KHASIAT : Dapat mengekalkan stamina, susuk tubuh yang menarik serta awet muda
CARA PENGGUNAAN : Terdapat bahagian pokok daun kesum yang boleh diambil untuk dijadikan makanan. Daun Kesum sering diambil dan dijadikan bahan masakan yang sungguh menyelerakan.

KETUMBAR










NAMA SAINTIFIK : Coriandrum sativum
KHASIAT : Daun ketumbar bertindak sebagai perangsang dan tonik. Ia dikatakan mampu menguatkan perut dan merangsang pencernaan, meningkatkan rembesan dan pengeluaran air kencing serta mengurangkan demam. Daun ini juga bertindak sebagai afrosidiak dan dikatakan mampu membantu dalam pembuangan kahak.
CARA PENGGUNAAN : Daun ketumbar segar dijadikan ramuan untuk pembuatan pelbagai masakan Asia Selatan (khususnya catni), hidangan Cina dan juga salsa dan guacamole dari Mexico. Daun ketumbar yang dicincang dijadikan hiasan masakan seperti dal dan kari. Daun ketumbar selalu digunakan mentah-mentah atau dibubuh pada hidangan sejurus sebelum disajikan kerana jika dimasak, haba akan cepat mengurangkan rasa ketumbar. 

MAMAN










NAMA SAINTIFIK : Cleome gyandra
KHASIAT : Daun maman yang dihancur dan disapu atau digosok, diletakkan pada bahagian belakang pinggang boleh menghilangkan rasa sakitnya. Selain itu, ia boleh digosok pada kulit yang gatal-gatal, pada reumatisme dan pada kepala (bagi menghilang sakit kepala). Sekirannya daun ini direbus, ia boleh diminum bagi melawaskan penghadaman, bagi melincinkan kahak, dan juga penawar bagi penyakit hati dan hempedu.
CARA PENGGUNAAN : Akar pokok maman dapat membangkitkan dan memelihara kulit yang kekurangan vitamin C. Akar pokok maman perlu direbus dan dijadikan minuman.

PATAWALI









NAMA SAINTIFIK : Tinospora Crispa Miers
KHASIAT : Batang patawali digunakan untuk merawat sakit perut,demam,tekakan darah tinggi,kencing manis dan juga penyakit kelamin dikenali sebagai gonorea.Ia juga mujarab bagi mengatasi masalah cacing di kalangan kanak-kanak dengan cara merebus batangnya,kemudian ditapis dan airnya diminum segelas sehari.
CARA PENGGUNAAN : Air rebusan patawali juga boleh membersihkan darah,berkesan dalam menjauhkan jangkitan virus dan bakteria serta mujarab untuk membunuh kuman dan menyembuhkan luka.Caranya adalah dengan menumbuk batangnya hingga halus kemudian dicampur dengan belerang sebelum disapu di bahagian luka.Kajian saintifik yang dijalankan ke atas patawali menunjukkan tumbuhan itu mengandungi sejenis bahan dipanggil jattrorrhizine yang dikatakn mujarab untuk menjauhkan penyakit demam malaria.

PEGAGA










NAMA SAINTIFIK : Centella asiatica
KHASIAT : Pegaga dipercayai mempunyai kelebihan dalam memberi kesan terus kepada masalah tekanan darah rendah dan selalu dirujuk sebagai ubat tradisional untuk mengembalikan keserian wajah dan awet muda. Di India, pegaga diguna dalam perubatan tradisional sebagai tonik yang dapat menguatkan daya ingatan dan mengubat penyakit nyanyuk. Dalam perubatan tradisional Cina, pegaga digunakan untuk antaranya untuk mengubati selsema, sakit kuning dan penawar untuk keracunan cendawan dan gigitan ular.
CARA PENGGUNAAN : Daun pegaga boleh dimakan mentah atau dimasak sebagai sup, namun rasanya sedikit pahit. Ia sedap dimakan dengan sambal belacan. Daun pegaga mempunyai nilai kualiti yang memberikan kesan kebaikan kepada kesihatan tubuh badan

SIRIH










NAMA SAINTIFIK : Piper Betel Linn
KHASIAT : Daunnya digunakan untuk pelbagai tujuan,paling ketara sebagai ramuan perubatan.Dalam rawatan tradisional,sirih dimakan bersama gambir untuk mengatasi cirit-birit.
CARA PENGGUNAAN : Ia juga digunakan untuk merawat hidung berdarah.Daunnya dilipat dan digulung kecil-kecil kemudian dimasukkan ke dalam hidung yang berdarah.Baring dan dongakkan kepala dan pendarahan akan berhenti tidak lama kemudian. Daun sirih juga berkesan untuk meredakan sakit gigi.Daun sirih yang disapu sedikit kapur dikunyah bersama-sama gambir dan pinang di sebelah gigi yang sakit.

BELIMBING BULUH












NAMA SAINTIFIK : Averrhoa belimbi linn
KHASIAT : Jus buah belimbing buluh berkesan untuk melegakan penyakit tekanan darah tinggi,kencing manis dan pitam. Belimbing buluh juga berkesan untuk melegakan masalah batuk.Caranya adalah dengan merebus buah,daun dan bunga belimbing buluh kemudian airnya diminum setiap pagi dan petang.Bunga belimbing buluh juga mujarab untuk merawat sakit gigi.
CARA PENGGUNAAN : Tumbuhan yang berasal dari keluarga oxalidaceae berkesan untuk melicinkan kulit muka serta mengatasi masalah jerawat.Buahnya diparut kemudian dicampur dengan sedikit garam dan sapu ke kulit muka.

BULUH MADU











NAMA SAINTIFIK : Gigantochloa albociliata
KHASIAT : Bulu madu baik untuk penyakit batuk berkahak demam, mencegah sembelit dan kanser kolon.
CARA PENGGUNAAN : Tunas buluh atau dikenali dengan nama rebung selalunya dijadikan sayur dalam masakan. Rebung madu biasanya dimasak kari, lemak, kerabu atau dijadikan ulam-ulaman. Ia sebenarnya kaya dengan serat dan dikatakan boleh mengurangkan kadar kolestrol.

ULAM RAJA










NAMA SAINTIFIK : Cosmos caudatus
KHASIAT : Ulamnya yang digelarkan "ulam raja" telah digunakan secara tradisi untuk memperbaiki peredaran darah dan mencuci darah, serta untuk menguatkan tulang.
CARA PENGGUNAAN : Ulam Raja adalah sejenis spesis bunga intan berayun yang berwarna unggu atau kuning dan berbunga kecil. Manakala pokok bunga yang berwarna kuning jarang digunakannya sebagai ulam, yang berwarna unggu merupakan sayuran ulam yang amat popular dimakan mentah bersama nasi atau di cicah denganbudu, sambal belacan atau tempoyak serta cincalok.

TERUNG










NAMA SAINTIFIK : Solanum melongena L.
KHASIAT : Kajian menunjukkan bahawa terung mengandungi striknin, skopolamin, skopoletin dan skoparon yang boleh menghindari serangan sawan, gugup atau kekejangan saraf.
CARA PENGGUNAAN : Selain tomato dan timun, terung juga ada digunakan dalam menjaga kecantikan muka. Terung dikisar dan disapu ke kulit muka untuk menghilangkan jeragat dan memelihara kejernihan kulit muka.

TERUNG TELUNJUK












NAMA SAINTIFIK : Solanum spp.
KHASIAT : Keseluruhan bahagian pokok daripada bahagian buah, daun hingga ke akar pokok ini boleh digunakan untuk mengubati beberapa jenis penyakit. Ia didakwa mampu merawat beberapa penyakit seperti masalah semput, sakit gigi, bengkak gusi dan melegakan batuk.
CARA PENGGUNAAN : Terung Telunjuk ini merupakan sejenis terung yang sering dicelur untuk dimakan sebagai ulam bersama sambal belacan. Ia juga sering dimakan sebagai ubat.

TERUNG PIPIT










NAMA SAINTIFIK : Solanum torvum
KHASIAT : Buahnya mengandungi banyak khasiat. Antaranya dengan meminum air rebusan buah ini dapat meredakan kesakitan akibat sakit perut yang berterusan. Selain itu akarnya pula dapat mengubati retak kulit pada kaki
CARA PENGGUNAAN : Buah terung pipit pula enak dijadikan ulam atau dimasak sambal dan jika kerap dimakan ia mampu mengurangkan tekanan darah tinggi. Masyarakat kampong biasanya mencampurkan daun terung pipit dalam masakan untuk menambah selera.

TOMATO












NAMA SAINTIFIK : Solanum lycopersicum
KHASIAT : Tomato mempunyai kebaikan antioksidan semula jadi yang baik untuk kesihatan badan. Selain mempunyai kebaikan antioksidan, makanan yang mengandungi likopena itu juga boleh mengurangkan risiko beberapa jenis kanser dan penyakit jantung
CARA PENGGUNAAN : Buah tomato digunakan dalam pelbagai cara, termasuk mentah, sebagai bahan dalam masakan, sos, minuman dan kegunaan luaran. 

PUCUK PAKU











NAMA SAINTIFIK : Stenochlaena palustris
KHASIAT : Pengambilannya sebagai makanan dijamin selamat dan mengandungi pelbagai khasiat dengan setiap 100 gram pucuk muda mengandungi 4.8 mg zat besi, selain mengandungi vitamin A (beta karotene) yang penting bagi menguatkan penglihatan dan mencegah rabun malam.
CARA PENGGUNAAN : Tumbuhan liar ini kaya dengan mineral terutama fosforus dan kalium. Perubatan secara tradisional percaya pucuk midin mampu mengubati masalah kesihatan seperti penyakit ciri birit dan daunnya yang direbus baik dimakan sebagai ulam.

SADERI










NAMA SAINTIFIK : Apium graveolens 
KHASIAT : Saderi dapat mengubati keracunan yang berpunca daripada jangkitan bakteria dan mengubati tekanan darah tinggi.
CARA PENGGUNAAN : Daun saderi merupakan penawar bagi menurunkan tekanan darah tinggi. Terdapat belbagai cara untuk menggunakan seleri sebagai ubat untuk mengubati tekanan darah tinggi dan cara yang paling berkesan adalah dengan memasukan sedikit daun seleri yang dipotong kecil-kecil dan ditumbuk halus bersama-sama dengan sedikit air dan gula. Untuk keberkesanan yang lebih baik ia hendaklah diminum 3 kali sekali.












8 comments:

  1. KHASIAT BUAH TUNJUK LANGIT

    Swietenia Atau pun dipanggil buah tunjuk langit merupakan genus pokok dari keluarga chinaberry, Meliaceae. Genus ini dinamakan sempena nama seorang doktor Austria - Belanda Gerard van Swieten (1700-1772).

    3 BAHAN AKTIF PENTING

    FLAVONOIDS daripada kandungan khasiat buah tunjuk langit semakin terkenal di kalangan para saintis dunia dengan keupayaannya meninggikan dan meningkatkan taraf kesihatan manusia. Ia terdapat di dalam pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan termasuk tumbuhan herba yang dikenali ramai iaitu Ginkgo biloba dan Eurycoma longifolia (Tongkat Ali). Bahan Flavonoids yang tinggi di dalam buah Mahogany mengandungi bahan enzim semulajadi yang dapat merangsang pembukaan pembuluh darah bagi melancarkan perjalanan darah ke seluruh badan serta membekalkan nutrisi dan oksigen lalu bertindak sebagai enzim anti- pengoksidaan.

    SAPONINS adalah enzim semulajadi yang wujud di dalam khasiat buah tunjuk langit seperti sabun atau pelincir yang membantu melicinkan perjalanan darah keseluruh tubuh badan. Saponins di dalam buah Mahogany dapat mengurangkan lemak dan kolesterol pada dinding saluran darah bagi melancarkan perjalanan darah. Keadaan ini akan membantu menguatkan fungsi jantung di mana peningkatan sistem imuniti dan pengurangan tahap pembekuan gula dalam darah akan berlaku. Kandungan bahan Saponins yang tinggi ini juga boleh didapati di dalam makanan herba yang disanjungi dunia iaitu herba Ginseng Panax.

    BITTER ALKALOIDS di dalam Buah Tunjuk Langit ada unsur organic yang mempunyai sifat perubatan semulajadi. Buah ini adalah amat pahit jika dimakan begitu sahaja. Rasanya pahit adalah disebabkan oleh kandungan bitter alkaloids yang tinggi di mana ia membuatkan darah di dalam badan berasa pahit dan membantutkan pertumbuhan pelbagai jenis virus dan bakteria yang menjadi penyebab utama kepada pelbagai jenis penyakit. Ini akan membantu pembinaan secara matang sel-sel darah putih di dalam tubuh manusia untuk memperkukuhkan sistem imunisasi tubuh badan bagi menghalang dari serangan organisma-organisma yang tidak baik.

    Fungsi-Fungsi Utama Flavonoids

    Mengurangkan tahap gula dalam darah
    Menyeimbangi kandungan gula dalam darah
    Memperbaiki kelancaran peredaran darah
    Menyingkirkan redikal bebas dalam tubuh badan
    Memperbesarkan dan menguatkan keanjalan saluran darah
    Mengurangkan kandungan kolestrol yang tidak baik di dalam darah

    Fungsi-Fungsi Utama Saponins
    Mempertingkatkan daya tubuh badan (daya imuniti)
    Merangsangkan perembesan insulin dari pankrias
    Mempertingkatkan fungsi pembinaan darah
    Menangani kekejangan otot di dalam saluran pernafasan
    Melancarkan sistem saluran pernafasan
    Mempertingkatkan daya penghasilan sperma kaum lelaki
    Memperbaiki sistem peredaran darah
    Menyah toksid dalam badan (detoksifikasi)
    Mengelakkan kemabukan dan keracunan
    Mententeramkan fikiran dan otak

    ReplyDelete
  2. Salam...Sy ada menjual buah tunjuk langit gred A..sekitar 250 biji sehinga 300 biji sebungkus harga cuma rm30....cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi)

    Kebaikan buah tunjuk langit terlalu banyak...melancarkan darah...buang angin..pulih kn tenaga batin untuk lelaki..meningkatkan tenaga dan mencergaskan badan bagi lelaki dan wanita yang berumur berkesan lebih hebat berbanding tongkat ali...mencuci buah pingang..kurangkn kolestrol..menurunkan darah tingi..buah ini selamat di makan...rahsia rahsia orang terdahulu untuk kekal sihat..berasal dari pohon mahogany di dalam hutan

    Buah tunjuk langit mempunyai nilai perubatan yang tinggi, disahkan melalui kajian saintifik oleh ahli Biokimia Amerika, Dr Larry Brookes (1996). Kebelakangan ini ia telah digunakan oleh pakar perubatan dan doktor dalam bidang perubatan dan diiktiraf sebagai antara makanan kesihatan terbaik.

    Buah yg sy jual adalah asli...bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk biji2 kuaci mahogany....sehari cukup sebiji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan...
    Keluaran sy adalah asli..nama syarikat sy JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    ReplyDelete
  3. Salam...Sy ada menjual buah tunjuk langit gred A..sekitar 250 biji sehinga 300 biji sebungkus harga cuma rm30....cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi)

    Kebaikan buah tunjuk langit terlalu banyak...melancarkan darah...buang angin..pulih kn tenaga batin untuk lelaki..meningkatkan tenaga dan mencergaskan badan bagi lelaki dan wanita yang berumur berkesan lebih hebat berbanding tongkat ali...mencuci buah pingang..kurangkn kolestrol..menurunkan darah tingi..buah ini selamat di makan...rahsia rahsia orang terdahulu untuk kekal sihat..berasal dari pohon mahogany di dalam hutan

    Buah tunjuk langit mempunyai nilai perubatan yang tinggi, disahkan melalui kajian saintifik oleh ahli Biokimia Amerika, Dr Larry Brookes (1996). Kebelakangan ini ia telah digunakan oleh pakar perubatan dan doktor dalam bidang perubatan dan diiktiraf sebagai antara makanan kesihatan terbaik.

    Buah yg sy jual adalah asli...bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk biji2 kuaci mahogany....sehari cukup sebiji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan...
    Keluaran sy adalah asli..nama syarikat sy JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    ReplyDelete
  4. Salam...Sy ada menjual buah tunjuk langit gred A..sekitar 250 biji sehinga 300 biji sebungkus harga cuma rm30....cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi)

    Kebaikan buah tunjuk langit terlalu banyak...melancarkan darah...buang angin..pulih kn tenaga batin untuk lelaki..meningkatkan tenaga dan mencergaskan badan bagi lelaki dan wanita yang berumur berkesan lebih hebat berbanding tongkat ali...mencuci buah pingang..kurangkn kolestrol..menurunkan darah tingi..buah ini selamat di makan...rahsia rahsia orang terdahulu untuk kekal sihat..berasal dari pohon mahogany di dalam hutan

    Buah tunjuk langit mempunyai nilai perubatan yang tinggi, disahkan melalui kajian saintifik oleh ahli Biokimia Amerika, Dr Larry Brookes (1996). Kebelakangan ini ia telah digunakan oleh pakar perubatan dan doktor dalam bidang perubatan dan diiktiraf sebagai antara makanan kesihatan terbaik.

    Buah yg sy jual adalah asli...bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk biji2 kuaci mahogany....sehari cukup sebiji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan...
    Keluaran sy adalah asli..nama syarikat sy JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    ReplyDelete
  5. Salam...Sy ada menjual buah tunjuk langit gred A..sekitar 250 biji sehinga 300 biji sebungkus harga cuma rm30....cepat dan pantas sy hantar guna kan pos laju.call or msg sy xpun wasap sy kt 0174687570(mohd zuhairi)

    Kebaikan buah tunjuk langit terlalu banyak...melancarkan darah...buang angin..pulih kn tenaga batin untuk lelaki..meningkatkan tenaga dan mencergaskan badan bagi lelaki dan wanita yang berumur berkesan lebih hebat berbanding tongkat ali...mencuci buah pingang..kurangkn kolestrol..menurunkan darah tingi..buah ini selamat di makan...rahsia rahsia orang terdahulu untuk kekal sihat..berasal dari pohon mahogany di dalam hutan

    Buah tunjuk langit mempunyai nilai perubatan yang tinggi, disahkan melalui kajian saintifik oleh ahli Biokimia Amerika, Dr Larry Brookes (1996). Kebelakangan ini ia telah digunakan oleh pakar perubatan dan doktor dalam bidang perubatan dan diiktiraf sebagai antara makanan kesihatan terbaik.

    Buah yg sy jual adalah asli...bukan pil bukan kapsul tapi dalam bntuk biji2 kuaci mahogany....sehari cukup sebiji untuk kesihatan.sesiapa pun boleh amal kan...
    Keluaran sy adalah asli..nama syarikat sy JUTAWAN HERBS NO PENDAfTARAN SYARIKAT SAYA PG 0346818-W NAMA PEMILIK MOHD ZUHAIRI BIN NOORDIN

    ReplyDelete
  6. KHASIAT BUAH TUNJUK LANGIT

    Swietenia Atau pun dipanggil buah tunjuk langit merupakan genus pokok dari keluarga chinaberry, Meliaceae. Genus ini dinamakan sempena nama seorang doktor Austria - Belanda Gerard van Swieten (1700-1772).

    3 BAHAN AKTIF PENTING

    FLAVONOIDS daripada kandungan khasiat buah tunjuk langit semakin terkenal di kalangan para saintis dunia dengan keupayaannya meninggikan dan meningkatkan taraf kesihatan manusia. Ia terdapat di dalam pelbagai jenis tumbuh-tumbuhan dan buah-buahan termasuk tumbuhan herba yang dikenali ramai iaitu Ginkgo biloba dan Eurycoma longifolia (Tongkat Ali). Bahan Flavonoids yang tinggi di dalam buah Mahogany mengandungi bahan enzim semulajadi yang dapat merangsang pembukaan pembuluh darah bagi melancarkan perjalanan darah ke seluruh badan serta membekalkan nutrisi dan oksigen lalu bertindak sebagai enzim anti- pengoksidaan.

    SAPONINS adalah enzim semulajadi yang wujud di dalam khasiat buah tunjuk langit seperti sabun atau pelincir yang membantu melicinkan perjalanan darah keseluruh tubuh badan. Saponins di dalam buah Mahogany dapat mengurangkan lemak dan kolesterol pada dinding saluran darah bagi melancarkan perjalanan darah. Keadaan ini akan membantu menguatkan fungsi jantung di mana peningkatan sistem imuniti dan pengurangan tahap pembekuan gula dalam darah akan berlaku. Kandungan bahan Saponins yang tinggi ini juga boleh didapati di dalam makanan herba yang disanjungi dunia iaitu herba Ginseng Panax.

    BITTER ALKALOIDS di dalam Buah Tunjuk Langit ada unsur organic yang mempunyai sifat perubatan semulajadi. Buah ini adalah amat pahit jika dimakan begitu sahaja. Rasanya pahit adalah disebabkan oleh kandungan bitter alkaloids yang tinggi di mana ia membuatkan darah di dalam badan berasa pahit dan membantutkan pertumbuhan pelbagai jenis virus dan bakteria yang menjadi penyebab utama kepada pelbagai jenis penyakit. Ini akan membantu pembinaan secara matang sel-sel darah putih di dalam tubuh manusia untuk memperkukuhkan sistem imunisasi tubuh badan bagi menghalang dari serangan organisma-organisma yang tidak baik.

    Fungsi-Fungsi Utama Flavonoids

    Mengurangkan tahap gula dalam darah
    Menyeimbangi kandungan gula dalam darah
    Memperbaiki kelancaran peredaran darah
    Menyingkirkan redikal bebas dalam tubuh badan
    Memperbesarkan dan menguatkan keanjalan saluran darah
    Mengurangkan kandungan kolestrol yang tidak baik di dalam darah

    Fungsi-Fungsi Utama Saponins
    Mempertingkatkan daya tubuh badan (daya imuniti)
    Merangsangkan perembesan insulin dari pankrias
    Mempertingkatkan fungsi pembinaan darah
    Menangani kekejangan otot di dalam saluran pernafasan
    Melancarkan sistem saluran pernafasan
    Mempertingkatkan daya penghasilan sperma kaum lelaki
    Memperbaiki sistem peredaran darah
    Menyah toksid dalam badan (detoksifikasi)
    Mengelakkan kemabukan dan keracunan
    Mententeramkan fikiran dan otak

    ReplyDelete
  7. http://taipannnewsss.blogspot.com/2018/01/wajib-tahu-ini-10-racun-paling.html
    http://taipannnewsss.blogspot.com/2018/01/kenalkan-lea-dan-ava-si-kembar-identik.html
    http://taipannnewsss.blogspot.com/2018/01/5-momen-mengerikan-di-film-film.html

    QQTAIPAN .ORG | QQTAIPAN .NET | TAIPANQQ .VEGAS
    -KARTU BOLEH BANDING, SERVICE JANGAN TANDING !-
    Jangan Menunda Kemenangan Bermain Anda ! Segera Daftarkan User ID nya & Mainkan Kartu Bagusnya.
    Dengan minimal Deposit hanya Rp 20.000,-
    1 user ID sudah bisa bermain 7 Permainan.
    • BandarQ
    • AduQ
    • Capsa
    • Domino99
    • Poker
    • Bandarpoker.
    • Sakong
    Kami juga akan memudahkan anda untuk pembuatan ID dengan registrasi secara gratis.
    Untuk proses DEPO & WITHDRAW langsung ditangani oleh
    customer service kami yang profesional dan ramah.
    NO SYSTEM ROBOT!!! 100 % PLAYER Vs PLAYER
    Anda Juga Dapat Memainkannya Via Android / IPhone / IPad
    Untuk info lebih jelas silahkan hubungi CS kami-Online 24jam !!
    • WA: +62 813 8217 0873
    • BB : D60E4A61
    • BB : 2B3D83BE
    Come & Join Us!

    ReplyDelete
  8. Assalamualaikum salam sejahtera warga group��
    �� Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye����

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit lutut kronik dan masalah saraf sendi2 dan juga kisah hidup pesakit kanser stage 1 sampai stage 4, pesakit asma kronik dan juga produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal ribuan ringgit.

    2)Dah ramai yg sembuh dengan penawar herba beliau. Kanser yg sudah merebak ke organ-organ lain pun boleh diubati insya Allah.☺����

    3)Pengamal perubatan herba ni dah banyak pengalaman berdepan dengan pesakit2 kanser,sakit saraf,sakit lutut dan asma. Ramai yg dh pulih.

    4)Mcm2 kanser blh rawat termasuk leukimia,paru2,limfoma dll.


    5) Puan Rasmani Binti Md Noh psakit lutut kronik yg terpaksa jalan mengesot esot atas lantai dan klau cuba berjalan secara berdiri boleh dengar lutut berbunyi bunyi tulang yg sangat sakit. Hendak masak terpaksa gunakan kerusi sebab xmampu berdiri lama2 dan lepas 6 hari minum dah mampu berjalan lancar dan saraf kaki dah tak tegang dah. Mampu masak berdiri semula. Kesan sangat cepat baru 6 hari minum.

    Sy share melalui pengalaman sy sendiri yg mengikuti perkembangan pejuang2 kanser ni....sy sendiri pun guna produk die (jus herba) dah 5tahun setia walaupun sembuh terus juga minum sebagai supplement.

    Jadi skg ni sy rsa perlu share berita ni buat semua supaya masih ade harapan bg mereka yg tercari2 penawar kanser yg tepat .����

    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dari kanser.
    ..........................................................................
    ▪️Pn. Hayati Abd Hamid- Pensyarah Kanan UITM, kanser payudara stage 4.
    Skg dh sembuh dn shat walau pon pernah diberitahu oleh doktor yang beliau hanya mampu bertahan 1 tahun saja untuk hidup. Beliau setia dengan jus herba ini selama lebih 6tahun.
    Beliau mengarang sebuah naskah/buku yg mengisahkn pengalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil jus herba ini sebagai salah satu rawatan alternatif (nk buku nti blh order)
    Terkini (2020): Beliau pernah ditemuramah dlm rancangan Selamat Pagi Malaysia di Tv1 menceritakan tentang perjuangan beliau menempuh kanser dari tahap 4 hinggalah sembuh.
    ………………………………………………………………………....
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Burkit Lymphoma stage 4 sekarang dh sembuh
    Guru nya memberitahu beliau x pernah nampak seperti pengidap kanser tahap 4, kerana sentiasa nampak cergas dengan pengambilan jus yang memberi tenaga dan merawat.Beliau mengambil jus herba ini dr kanser tahap 4 sehingga sembuh.
    ..........................................................................
    ▪Puan Musriharni pesakit asma kronik sejak kecil yang terpaksa menggunakan healer setiap hari. Beliau juga pesakit gastrik kronik(GERDyang menyebabkan berangin satu badan sehingga terasa ke pinggang. Perut membuncit dan mengeras kerana terlampau banyak angin sampai sesak nafas dan anxiety akibat nya menggigil dan seram sejuk.
    Sekarang kesihatan Alhamdulilah semakin baik, gastrik dan anxiety dah takde dan asma pun tak perlu guna healer lagi. Paru2 dah elok semula.
    ..........................................................................
    ▪Puan Rohana Binti Ismail seorang yang cergas dan aktif dalam mendaki gunung termasuk gunung Kinabalu dan lain2 gunung di Malaysia tapi sejak sakit bengkak lutut, segala aktiviti lasak terpaksa dilupakan sehingga nk turun tangga di ofis pun terpaksa turun bagaikan ketam turun tangga sebab lutut bengkak. Setelah minum jus ini, dalam masa 1 minggu saja kaki beliau dah sembuh semula. Bengkak dah surut dan dlm msa 2 mingu saja mampu berjoging kembali, naik bukit dlm 8km jauh nya dah tak sakit2 dah lutut.
    ..........................................................................
    Call order wasap@call- En mohd zuhairi- 0174687570

    ReplyDelete